Je jen málo týmů, které by po sobě zanechaly v profesionálním Counter-Striku takovou stopu jako to udělali, v před jedna šestkové éře, Ninjas in Pyjamas. Zakladatelské duo HeatoN a Potti během 3 let vyhrálo 5 zlatých major medailí a dnes se tak řadí mezi jedny z nejúspěšnějších hráčů všech dob. Po roce 2005 přišel pomalý avšak stálý úpadek, až v roce 2007 celý tým zmizel v propadlišti dějin. Když se v roce 2012 chystalo do ostrého provozu CS:GO, byl to právě HeatoN, který jako jeden z mála v tuhle hru od počátku věřil a chtěl svoji značku Ninjas in Pyjamas obnovit. Přestože už profesionální hraní dávno pověsil na hřebík ve švédské CS komunitě se stále aktivně pohyboval. V hledání hráčů nehledal žádnou vědu, v té době už se dobře znal s Fifflarenem a rovněž s duem f0rest a GeT_RiGhT, kteří se zrovna rozkmotřili se svojí organizací SK Gaming. Tohle duo mělo navíc v té době ve Švédsku až takřka mytickou pověst, když totiž Xizt dostal nabídku, aby se k tomuhle super teamu připojil, neváhal a okamžitě opustil své teplé místečko ve fnatic, kterým se dařilo jako snad nikdy předtím. Později řekl, že ve Švédsku neexistuje snad nikdo, kdo by byl schopný odmítnout hrát v týmu s těmahle dvěma. Poslední do party byl friberg, který je prostě jen mladý, hladový a talentovaný kamarád Fifflarena. Přestože sestava je natolik nadupaná, že si bez debat zaslouží přízvisko super-team, rozhodně nikdy nikdo (nejspíš ani oni samotní) nečekal, jak moc dlouho budou scéně dominovat. Všichni v té době měli velké oči na někom úplně jiném. Byli to francouzští VeryGames, kteří byli jedničky v posledních letech v CS:Source a jako jedni z prvních přehodili výhybku na CS:GO na úplném počátku téhle hry. Nechci tady rozhodně rozebírat celou historií nejúspěšnějšího týmu, jaký CS:GO kdy zažilo. Podotknu jen, že trvalo 87 offline map v řadě než konečně byli alespoň na jedné mapě zdoláni. Trvalo 31 LAN turnajů, než se umístili na horším než na 4 místě. A více než 2 roky patřili k těm nejelitnějším týmům planety, který mohl porazit kdykoliv kohokoliv. Čísla jakých v tehdejších zápasech GeT_RiGhT a f0rest dosahovali, zní dnes až směšně, nezřídka, kdy se totiž zápasy změnily v pouhou v masturbaci nad svou vlastní
aimovou exhibicí. Ne vždy jim však trofeje padali do klína, tým se nezřídka kdy dostal do absolutně kritických situací, avšak se zdá, že vždy byli schopni se nějakým zázrakem zachránit a zvítězit. Mezitím, co ostatní týmy se stávají slabší a slabší jak postupují dál v turnaji, protože ukazují své zbraně, NiP to měli vždy přesně naopak čím dál v turnaji postupují tím jsou lepší, čím větší je na ně vyvíjen tlak tím jsou sebevědomější a jistější. A především jsou schopni comebacku na jakékoliv mapě za jakoukoliv stranu. Kontroverzní analytik a velezkušený eSport veterán, Thooorin, proto přišel s tímto pojmem “
NiP Magic“. Tento článek bude ukázka toho, že přestože NiP nelze upřít jejich naprosté odhodlání v prvních letech CS:GO, zároveň u nich došlo ke spojení dost jedinečné alchymie, která měla za následek tyto, mnohdy kouzelné situace.

Neúspěšnější pětice, jakou CS:GO kdy zažilo.
Porazte nás, když to dokážete
Dreamhack Summer 2013. NiP už nemají statut nedotknutelnosti avšak týmy, které byly schopny někde na LANce urvat NiP aspoň jednu mapu by se stále daly spočítat na prstech jedné ruky vysloužilého dřevorubce. Jednu dost důležitou mapu však NiP ztratili před pár minutama a čeká je eliminační zápas do play-off. Oponentem byl jakýsi podivný mix Publiclir.se (aka Team X). Zápas NiP začali absolutně tragicky, 0:7 za T stranu je na dust2 v té době něco kritického. Po 7 kolovém deficitu se NiP probrali a ukončili poločas 6:9, tohle je však v době, kdy je dust2 jednostranná T mapa, takže mají stále problémů až nad hlavu, navíc i druhý poločas začali jak jen nejhůře mohli. 11:16, konečná. Přesně tohle si mysleli všichni včetně NiP, kteří už si sundávali sluchátka, naprosto neřešitelná 2v5 situace, Xizt a friberg však dali dohromady jeden z nejfamóznějších ninja clutchů, jaký kdy byly v profesionálním Counter-Striku k vidění. Zápas končí 22:20 pro NiP a 2 dny na to odchází z Dreamhacku jako šampion. Pravděpodobně jedna z největších šíleností jakou profesionální CS kdy zažilo.
Je to dříč ten Chris!
První, kdo dokázal porazit NiP na offline mapě, byli tehdy ruští Virtus.pro. Byli rovněž první, kteří byli schopni porazit NiP v offline BO3, přestože NiP pár dní po své první prohře zadupali Virtus.pro do země, bylo jasné, že období nedotknutelnosti je dávno ta tam. NiP byli v té době pořád absolutní jedničkou avšak už byl cítít na jejich zádech studený ruský dech. V tomto období patřil tento matchup mezi to nejlepší, co si mohl divák přát. V těhle měsících se tyto dva týmy potkávali takřka na všech turnajích, potkali se i v semifinále šesté sezóny SLTV Star Series. Na třetí mapě se Virtus.pro dostali do už takřka neotřesitelného vedení 15:5. Nikdo samozřejmě nečekal, že jim NiP darují svoji kůži bez boje, avšak GeT_RiGhT začal v momentě, co uslyšel hrozivý zvuk match pointu, ukazovat proč je považován za toho nejlepšího. Doslova sám dotlačil hru do prodloužení a vítězného konce.
Kazitelé večírků
Když se v létě 2013 rozpadla původní sestava Na'Vi, přišel na scénu opravdový super team. Byli v něm ti nejelitnější, rusky hovořící, hráči na planetě a v tehdejším kontextu tento lineup opravdu budil strach. Astana Dragons se prakticky v den svého vzniku katapultovali mezi ty nejelitnější týmy planety a NiP bylo jasné, že jestli má teď někdo páru je z jejich trůnu skopnout dolů, jsou to právě oni.
Potkali se opět v semifinále obávané SLTV Star Series. zdá se totiž, že NiP se v Kyjevě nikdy necítili moc ve své kůži a jejich cesty k velkému finále vždy doprovázel velký útrpný boj. Tentokrát ten boj zapříčinili oni strašáci z Astana Dragons. Třetí mapu v poslední chvíli f0rest posunul do prodloužení a přestože, se už schylovalo k obří ruské párty f0rest a Fifflaren se ukázali jako kazitelé divokých večírků. Na první pohled neřešitelnou 2v5 situaci, vyhráli, bez jediné újmy na zdraví a posunuli hru do třetího prodloužení.
Jako z učebnice…
Když se organizace Virtus.pro ujmula polských veteránů nikdo nečekal, že by ještě byli schopni udělat nějakou další díru do světa. Všem tím pádem vyrazili, na druhém oficiálním major turnaji v Katowicích, dech. Bylo jasné, že jsou natolik rozjetí, že je pár proflákaných týdnů, jen tak, nezastaví. Stejně jako v Katowicích, tak i o pár týdnů později se tyto dva týmy potkaly v boji o zlato. Matchup f0rest a GeT_RiGhT proti polskému duu TaZ a Neo, byl navíc v jedna šestce brán jako jakési naše El Clásico, bylo tedy až trošku dojemné vidět, po více než dvouleté pauze, návrat této události na scénu. Poté, co Poláci absolutně přejeli, Švédy doma v Katowicích, byli Švédové opět na tahu. Potkali se v Dánsku na Copenhagen Games 2014 a i tentokrát dostálo El Clásico svému jménu. Švédové tady přesunuli rivalitu na svou stranu po extrémně vyrovnaném zápase. Celou závěrečnou mapu to však vypadalo přesně naopak, Poláci naskočili do hry se solidním náskokem a nebýt vyhrané 1v2 situace, která naprosto zlomila Polskou ekonomiku, měl by tento příběh docela jiné vyústění. GeT_RiGhT vždy patřil k těm nejlepším uklízečům, tahle ta situace je krásným příkladem proč. Ukázal učebnicový clutch, tak dobře, že by ho ani jeden nejmenovaný slovenský Michal, ve své internetové videopříručce nepopsal lépe.
Už tam budeme?
Výše vzpomínaný super team Astana Dragons neměl moc dlouhého trvání, přestože jeho výsledky nebyly, na nově vzniklý tým, vůbec špatné. Z původního jádra vznikl tým HellRaisers, který je tu v obměněné podobě dodnes. Přestože sestava zažila už lepší časy, jejich styl vždy efektivně fungoval proti NiP. Je jen málo týmů, který v té době byly schopni NiP, tak zavařit jako to dělal markeloff a spol. Dreamhack Summer 2014, semifinále třetí mapa. Všechno vypadá, že NiP tentokrát lehce prolezou přes poslední mapu, mají obří náskok, avšak pekelníci se nehodlají vzdát bez boje. Přestože první polovina zápasu vypadala až dominantně ze strany NiP a GeT_RiGhT byl v opět ve své
nejlepší formě, zápas se však dostal až do 29 kola a všechno vypadalo, že prodloužení se nezadržitelně blíží, ale friberg, jak se zdá byl opačného názoru a naprosto sám hru ukončil.
Americké neštěstí
Kdyby měl člověk ve svém životě mít možnost podívat se jen na jeden CS:GO zápas, rozhodně bych mu doporučil poslední dvě čtvrtfinálové mapy zápasu NiP a Cloud9 na oficiální třetím majoru v Kolíně nad Rýnem.
Rozhodující mapou byl cobblestone, který v Kolíně zažíval svou premiéru na profesionálních turnajích, nikdo moc nevěděl, co si od této mapy slibovat, ale přesto patřila mezi ty nejhranější mapy na celém turnaji. Při zpětném sledování třetí mapy tohoto zápasu, dnes zůstává lehce rozum stát, vzhledem k tomu jak ji NiP vyhráli díky naprosto banálním americkým
přešlapům. Třicáté kolo, kdy to vypadalo, že NiP už prožívají klinickou smrt, doslova utekli hrobníkovi z lopaty a následující den se konečně stali týmem, co vyhrál major turnaj v CS:GO. Zanechali za sebou 5 zdrcených Severoameričanů, kteří drželi za pačesy svoji životní příležitost, ale vyhodili ji do popelnice.
Tichá pauza
Dreamhack Winter 2014, čtvrtý major a také první turnaj, na kterém se po více než dvou letech dostavili NiP bez Fifflarena, který vyměnil hráčský kabát za ten analytický. Všechny pohledy tedy logicky směřovali na onu, papírově nadupanou švédskou pětici. Ve skupinách se dostali do eliminačního zápasu, předčasný odchod však brali diváci i oni samotní jako čistě hypotetické vyústění. Poločas zakončili s velmi uspokojivým 7 bodovým náskokem a už očividně začali být myšlenkami v play-off. Jak jinak si totiž vysvětlit, že se dostali ze stavu 11:4 do stavu 12:13, šokovaní sami sebou, tak zažádali o taktickou pauzu. Friberg o této pauze později řekne: „Potřebovali jsme se uklidnit, hlavně Mikail. Pita a f0rest pořád něco hrozně řešili, ale nikdo jsme je neposlouchali. Jediný, co jsem si během návratu do hry pamatoval, bylo, to co řekl totte (GeT_RiGhTova švédská přezdívka): Já nechci prohrát kluci.“ NiP očividně po pauze vychladli, to stejné se však stalo jejich polským oponentům, rozjetá bezmyšlenkovitost pro ně však byla jediným klíčem k úspěchu. Po pauze o ni přišli, a přestože následující hektické kolo musel ukončit až GeT_RiGhT v situaci 1v1, zbytek hry se prostě Polákům rozpadnul pod rukama.
Udělali to znovu
Zůstaneme ještě pro jednou na Dreamhacku Winter 2014, pouhé dva dny poté, co se NiP zuby nehty prodrali základní skupinou a překvapivě prosvištěli čtvrtfinále, je opět čekal oříšek toho nejtěžšího kalibru. Opět na ně čekali jejich polští rivalové a opět budou rozhodovat jen ty nejmenší detaily v tom, kdo půjde do velkého finále. Jak se později ukáže o všem rozhodne už první mapa, která půjde hned do třech prodloužení. Na druhé mapě totiž Virtus.pro s NiP vytřou podlahu, avšak na třetí u nich dojde k absolutnímu kolapsu a první poločas tam NiP zakončí 14:1. Zpět však na rozhodující začátek. Hrál se nuke, velmi oblíbená mapa NiP, protože je, díky své nevyváženosti, jako stvořená pro ty nejšílenější comebacky. Za stavu 7:15 a s naprosto omezeným rozpočtem se NiP konečně povedlo najít odpověď na Polskou šikanu a rovnou posunout hru do prodloužení, kde se však Poláci odmítali vzdát, a tak to zabralo hned 3 prodloužení, než NiP svého Goliáše konečně zdolali.
Bořiči mýtů
T strana na mapě nuke je neodiskutovatelně to nejtěžší, čím až donedávna profesionální map pool disponoval. Jakýkoliv byť jen minimalistický pokus o comeback na této straně prostě není možný a pokud za tuto stranu začínáte budete více než spokojeni se čtyřmi urvanými body. Když se letos v Katowicích ve čtvrtfinále potkali NiP s TSM všichni věděli, že na nuke dojde, oba dva týmy tuto mapu považovali za domácí, a tak byla postavena do pozice rozhodující mapy. NiP vypadali po celý zápas ne úplně ve své kůži a nechali si mezi prsty protýct 6 bodů za proklínanou T stranu. Po chvilce přetahování se hra dostala do stavu 12:12, pro NiP absolutně kritický stav. U následujících 4 kol si později Dáni budou rvát vlasy, až si je zpětně promítnou.
Tohle ani omylem nejsou všechny "zázraky", kterých se tato Švédská banda dopustila. Samozřejmě, že je to v drtivé většině případů jen kombinace nekonečného odhodlání, extrémního talentu, více než desetiletých zkušeností, a tísíce hodin hraní, ale upřímně jaký jiný tým se může pyšnit galerií něčeho podobného?
Miroo Senior redaktor
steamcommunity.com/id/Miroo_slav/