Nedávno uplynulo 20 let od událostí 11. září, které toho změnilo více než si často uvědomujeme, včetně toho jak dnes hrajeme a někteří vnímají hru Counter-Strike. První organizace, která uviděla v Counter-Striku kompetitivní potenciál, byla americká CPL (Cyberathlete Professional League). Prize money na jejich prvním
cs turnaji v roce 2000 činilo 10 000 euro. Jak hra postupně zaplavovala celý svět, rostly i peníze, a už o pouhý rok později bylo na
CPL Winter v americkém Dallasu přislíbeno 150 000 dolarů. Nikdo tenkrát nemohl tušit, že prize money právě narazily na svůj strop, který prorazí až za dlouhých 13 let a 50 000 dolarů se stane každoročním standardem a zpětně se takové turnaje budou označovat jako major. Od úplného začátku byly rovněž charakteristické tím, že se na ně mohl kvalifikovat naprosto kdokoliv ze všech koutů světa. Jednalo se o
masivní eventy, na kterých stovky hráčů hrálo několik her, a na rozdíl od současnosti byly oznamovány s obrovským předstihem.
Z pozice zákulisního hráče přichází v létě 2001 organizace WCG (World Cyber Games), která se chystá pořádat
světový šampionát v Koreji ve stejnou dobu jako CPL v USA. Je hned jasné, že evropští hráči si musí vybrat. WCG sice nabízelo menší peníze, za to se snažilo evropským hráčům zavděčit něčím jiným. Mód defusal (de_), jak ho známe dnes, se uprostřed roku 2001 hrál především v Severní Americe, jediným rozdílem oproti dnešku byly kratší zápasy, protože se používalo pravidlo MR12 (max rounds 12), a až časem se postupně přešlo na MR15, jaké se hraje dnes.
Evropské týmy a turnaje však výrazně preferovaly pravidlo CO (
Charges Only), které v praxi znamenalo, že se počítaly pouze body vyhrané za teroristickou stranu, body získané za CT k ničemu nebyly. Poločas byl omezen časovým limitem 20 minut. Poté došlo k prohození stran, a když bylo 2×20 minut u konce, vítěz vzešel z týmu, který dokázal vyhrát za teroristy více bodů. Tohle kladlo mnohem větší tlak na teroristy, aby útočili rychle a na začátku kola, zatímco CT museli své životy maximálně natahovat. Díky své dynamice, bylo CO považováno za zábavnější pro potenciální diváky i spoustu tehdejších hráčů.
WCG se tímto krokem povedlo zlanařit evropské týmy, včetně populárního švédského klanu NiP. Zdálo se, že karty jsou na stole a každý se připravuje na svůj turnaj. V reakci na události 11. září se však WCG rozhodlo pravidlo
změnit na MR12, protože hra, která výrazně favorizuje teroristickou stranu, se přeci jen zdála v tehdejší společenské atmosféře jako nevhodná. Došlo tedy k ještě jednomu rozdělení evropských týmů, přičemž ti, kteří měli větší ambice odletěli nakonec do USA. Tam skončili NiP proti X3 v
prvním skutečném major grand finále, které začalo psát dlouhou a bohatou historii.
WCG vůbec netušili, že CO tímto navždy pohřbí a pravidlo se už na žádném dalším velkém turnaji neobjeví. Dnes už není jasné, od koho konkrétního rozhodnutí přišlo a jestli tam byl nějaký tlak, následovníci každopádně drželi hubu a krok. Všichni nejspíš byli rádi, že z obou turnajů (především americké CPL) nebyl Counter-Strike úplně vyškrtnut. Po 11. září totiž zaplavila západní svět nezvyklá vlna
autocenzury, a z očí muselo všechno, co by byť jen náznakem tragické události připomínalo, netýkalo se to zdaleka jen filmů o mrakodrapech a letadlech.
S glorifikováním hry na teroristy je problém dodnes a
některé organizace (především z USA a západní Evropy) už dlouhé roky říkají, že je to jedna z bariér, která CS:GO brání, aby se stalo největším esportem na světě, protože pro některé firmy je taková věc stále ožehavá. Ale za to může i fakt, že je to jeden z mála esportů, kde je krev a věkový rating 16+. Je to jedna z mála věcí, kterou se Valve snaží evidentně nějakým základním způsobem korigovat, aby nezbuzovala zbytečné vášně. Proto v CS:GO zastupuje tábor terorsitů opravdu
pestrý mix a nejedná se zdaleka jen o stereotypické Araby v turbanech, ale nalezneme zde například i somálské piráty, anarchisty, Čečence či katalánské separatisty. Nedávno přidané skiny, které si na teroristy člověk může koupit už připominají spíše parodii a tento styl bude Valve určitě razit i do budoucna. O přejmenovaní jednotlivých stran totiž nechce většina komunity ani slyšet, protože jsou ve hře zkrátka příliš dlouho a jsou nedílnou součástí její identity.
Miroo Senior redaktor
steamcommunity.com/id/Miroo_slav/