Bude to znít, jako vytrvalé klišé, ale přijde mi to jako včera, když jsem byl součástí první vlny lidí, co si zahráli první verze CS:GO. Přestože jsem kouzlo Counter-Striku poznal už dříve, rozhodně jsem se nepovažoval za nějakého rádoby CS veterána, mě spíše vždycky fascinovalo zápasy sledovat, než být jejich aktivní součástí. CS:GO je venku něco málo přes 3 roky, což se v herním kontextu rovná zhruba jedné dekádě. Nejenže hra společně s hráči ušla za tuto dobu obří cestu, ale také se za tu dobu na scéně udály spousty zajímavých příběhů a událostí. Jen zlomek lidí je tu s CS:GO od jeho počátků a je tedy logické, že o spoustě událostech nemůžou mít ani ponětí, i přes to, že je to podle mě dost zásadní pokud se člověk chce nazývat aktivním hráčem či divákem, který tvrdí, že to není jen o střílení na polygonové panáky.
Dynastie Ninjů

Výhra major turnaje v Kolíně nad Rýnem, počátek úpadku Ninjas in Pyjamas.
(pozn. O NiP už se na fragtime objevil článek dřív, „
NiP Magic“) 87 LAN map, 9 měsíců a 10 zlatých medailí v řadě. Přesně tolik to zabralo porazit tým, který jako jeden z prvních skočil do tehdy ještě moc neotesaného CS:GO po hlavě. Je to zvláštní, že zrovna ty největší švédské hvězdy se rozhodly k tak náhlému a zásadnímu kariérnímu posunu. Hlavní protagonisté (GeT_RiGhT a f0rest) se v 1.6ce stále drželi mezi těmi nejelitnějšími hráči na planetě a byli to právě oni, kteří zastavili v roce 2011 řádění NaVi, kteří měli ambice vyhrát svůj pátý major turnaj v řadě. Rozkmotřili si však svojí organizaci SK-Gaming a vzhledem k jejich bouřlivému odchodu z fnatic před lety, neměli moc na výběr. Navíc bylo v tuhle chvíli jasné, že tyhle dva od sebe už nikdo neodpáře. Proč taky? Za pět let hraní v jednom týmu, se z nich stala pravděpodobně jedna z nejsilnějších dvojic v historii CS. Přišel za nimi jejich dlouholetý kamarád HeatoN, jeden z nejlepších a nejúspěšnějších Švédů v CS, jaký kdy spatřil světlo světa a nabídnul jim přechod na CS:GO pod jeho stařičkou značkou Ninjas in Pyjamas. Slovo dalo slovo a vzniknula dnes už legendární sestava: GeT_RiGhT, f0rest, Xizt, Fifflaren a friberg. Pro někoho, co začal sledovat CS:GO třeba nedávno, to stále může být jen těžko představitelé. NiP měli v týmu toho absolutně nejlepšího (GeT_RiGhT) a pak toho druhého absolutně nejlepšího (f0rest), který si i tak držel znatelný odstup od prvního a další dva hráči byli i tak schopní být v TOP 10 hráčů na planetě. Už po pár měsících se vědělo, že tihle to myslí fakt vážně, i přesto ale nikoho nenapadlo čeho všeho a hlavně jak dlouho budou hraní na takové úrovni schopní.
Znatelný úpadek přijde až po dvou letech, v létě 2014, kdy NiP navštíví svůj třicátý druhý LAN turnaj a poprvé se umístí mimo TOP 4, měsíc na to však vyhrají svůj první a do dnes jediný major turnaj, což je po dvou prohraných major finále docela překvapení, protože na třetím major turnaji se zdáli být zdaleka nejslabší a ani omylem se jejich forma nemohla rovnat té z první poloviny roku. Tím se však sen pomalu chýlí ke konci, za pár měsíců je opustí první a dodnes jediný původní ex-člen Fifflaren, který po dvou zpackaných turnajích sám uznává, že jeho herní kariéra by měla skončit v tom nejlepším a vyměňuje svůj hráčský dres za analytický kabátek. Tímto paradoxně započal úpadek, který vyvrcholil minulý měsíc v Kolíně nad Rýnem, kde se NiP poprvé na major turnaji nedostali do boje o zlato a v současné sestavě je už velmi nepravděpodobné, že se někdy dostanou. Minulost však už dnes nikdo nepřepíše a i z dnešního pohledu to bude stále neuvěřitelné, tenhle tým byl téměř rok absolutně neporazitelný a pak další více než rok vydržel být na pozici, té největší elity. Nebylo možné ho odepsat za žádnou cenu, protože vyhrát mohl vždycky a za jakýchkoliv okolností. Ninjas in Pyjamas nebyli nejlepší profesionální CS:GO tým, oni jako první definovali elitní CS:GO tým a jeho původní pětice bude navěky patřit mezi jednu z nejúspěšnějších a nejkonzistentnějších sestav v celé historii, nejen CS:GO, ale celého Counter-Striku.
VACation

KQLY, ikona memu VACation.
Bylo by bláhové si myslet, že ve hře, kterou hrají miliony lidí, budou hrát všichni podle pravidel. Cheateři jsou v online hrách snad od nepaměti, ale člověk by tak nějak přirozeně očekával, že když si o sobě někdo nechává říkat profesionál a za hraní dostává nemalý pravidelný plat a miliony korun ve výhrách, bude tyhle ty naprosto základní pravidla nějak automaticky respektovat. Opravdu tomu, tak bylo. Jednou za čas sice proběhla zpráva o přistižení nějakého ne zrovna úspěšného semi-profesionálního hráče a to ještě většinou anti-cheatem třetí strany, což celou situaci dost zlehčuje, vzhledem k tomu, že drtivá většina lidí bude vše popírat, i kdyby jim někdo přiložil pistoli k zátylku. Co se však stalo loni na podzim je něco, co nemá v profesionálním hraní obdoby. Celé to začalo sice šokem, ale nikdo by si ani nepomyslel, co bude za pár týdnů následovat. Švédský hráč tehdejšího týmu Property dostal VAC BAN uprostřed oficiálního zápasu s HellRaisers, vinu samozřejmě popřel, avšak jeho bývalí spoluhráči ho prásknuli, a tak mohl na nějakou milost zapomenout. Konec finito, přestože Emilio byl už jeden ze zavedených a na scéně známých hráčů, pořád nikdy nic moc velkýho nedokázal, všichni ho brali pouze jako terč nevinného posměchu.
Shodou okolností pár týdnů po tomhle incidentu ESEA zalarmovala Valve, s novým hackerským úlovkem, Valve se tedy vydalo update pro svůj anti cheat a svět se nestačil divit. VAC BAN si postupně přišel i pro několik dalších hráčů, tentokrát hráčů s velkým "H". Vzhledem k jejich postavení to bylo pro scénu něco absolutně šokujícího. KQLY a SF francouzští hráči, kteří se dostali do play-off posledního major turnaje a celý svět je pokládal za elitní hráče, v případě KQLYho dokonce za tu největší potencionální světovou superstar, kterou od grand finále posledního major turnaje dělily pouhé 2 body. Jen pro vysvětlenou: VAC BAN je ta největší noční můra všech hráčů, co to myslí s hraním, alespoň trošku vážně. Je nezvratný, nekompromisní a definitivně ukončí vaši profesionální kariéru. KQLYho BAN přišel navíc s tím nejhorším možným načasováním, protože to bylo jen pár dní před dalším major turnajem (DreamHackWinter 2014) a on se společně s nově upeklou sestavou týmu Titan samozřejmě pečlivě připravoval. Za bílého dne a přímo v gaming housu týmu Titan si pro něj však přišel onen šokující BAN, který pro něj logicky znamenal okamžité vyloučení z týmu a jeho týmu z turnaje.
Scéna navíc začala být paranoidní a tyhle týdny připomínali spíš než hon na podvodníky hon čarodějnice. Celou tuhle paranoiu navíc pomalu začaly podtrhávat rojící se videa těch nejelitnějších hráčů, jak během těch největších zápasů dělají věci, u kterých i ten nejzkušenější hráč musel minimálně pozvednout obočí. Do dnes se však nenašel jediný důkaz, že by kdokoliv z nich nějaký cheat použil a vzhledem k tomu, že si tihle hráči drží formu i přes brutální opatření, které vystrašení organizátoři zavedli, mem VACation je při životě i dnes. Pro profesionální CS, byly totiž tyhle události něco, jako pro letectví 11. Září. Drasticky se zpřísnily bezpečnostní opatření na turnajích a to až do takové míry, že hráči jsou během pohybování se v herní zóně absolutně odříznutí od internetu, nesmí u sebe mít mobilní telefony a jejich hardware prochází důkladnou kontrolou. Tato událost odsunula pohodlí hráčů na vedlejší kolej, jednou provždy, protože fair play je přece to na čem záleží nejvíc.
One-hit-wonder

Shox a GeT_RiGhT, největší rivalové předloňského roku.
To, že jsou Švédové Counter-Strikovou velmocí je neoddiskutovatelný fakt. Tato tradice naprosto plynule pokračovala i v CS:GO, za celou svoji 3 letou historii, by se dalo říci, že dlouhodobější král byl vždy Švéd. První roky absolutně dominovali NiP a dnes jsou jedničkou, byť ne tak nedotknutelnou, fnatic. Nicméně na sklonku roku 2013 se trůn, na kterém NiP seděli, nejen, že otřásal, ale i na pár krátkých měsíců i vystřídal svého krále. Když NiP naskočili do CS:GO s takovou vervou všichni si mysleli, že to nemůže mít dlouhého trvání. Mýlili se a trvalo více než rok než se našel někdo, kdo by byl schopný se NiP opakovaně postavit a přesvědčivě vyhrát. Až tehdy se konečně objevila díra v zemi pod jejich nohama a to pod nátlakem francouzských VeryGames. Není to rozhodně náhoda, že zrovna oni byli ten tým, kdo si od NiP jako první korunu alespoň vypůjčili, vzhledem k tomu, že v období své největší krasojízdy NiP za sebou na stříbrném místě vždy zanechali tyhle ty Francouze. RPK, který je považován za jednoho z nejlepších hráčů v historii CS:Source a byly do něj vkládány nemalé naděje, z tohoto faktu, být nestále druhý, byl natolik otrávený, že se rozhodl pro více než roční dovolenou.
Jeho místo zaplnil shox a párty mohla začít. Během pár měsíců se z shoxieho, vyklubala ta největší mega hvězda. Do téhle doby jediný hráč, který by si mohl myslet, na to dotknout se božského GeT_RiGhTa, byl jeho spoluhráč f0rest, zbytek vesmíru, byl prostě tehdy o level níže. Shox nejenže byl první, který si mohl dovolit postavit se vedle nich, ale dokonce se mu povedlo zastínit f0resta a tohle období bylo pouze mezi ním a GeT_RiGhTem, byli to dva absolutně a neodiskutovatelně nejlepší hráči na planetě. Jejich rivalita byla navíc ukotvena tím, že oba zastávali ve svých týmech podobné role, avšak oba měli dost jedinečný a odlišný styl jak ke své roli přistupovat. Byli to vždy tihle dva, co vyhrávali ty nejšílenější a neřešitelné situace a dost zápasů stálo jen na aktuální individuální formě jednoho z nich. V těhle měsících se tyhle ti potkávali snad na každém turnaji a vždy ve finále. VeryGames se povedlo NiP porazit v offline BO3 tři krát v řadě, což nikdo do té doby nedokázal a ještě notných pár měsíců po nich nikdo nedokáže. Přestože to vypadalo, že NiP o svoje žezlo definitivně přišli, na prvním CS:GO majoru, (DreamHack Winter 2013) se potkali zase, tentokrát NiP
přesunuli rivalitu na svoji stranu stranu a VeryGames už nikdy nebudou schopni si na trůn znovu sednout, alespoň ne v téhle sestavě a ne pod brandem VeryGames.
Zlatí dinosauři

Virtus.pro: (z leva) Snax, NEO, pashaBiceps, byali, TaZ.
V CS 1.6 existoval jeden takový polský tým, říkalo se mu Golden Five a byl výjimečný. Vyhrával ty největší poháry, jaké byly ve světě k dostání a to v momentech, kdy to od nich nikdo nečekal. Zakladatelské duo NEO a TaZ jich vyhrálo za 10 let hraní, neuvěřitelných 7, což z nich dělá v tomhle ohledu nejúspěšnější hráče v historii Counter-Striku. NEO bývá společně s f0restem považován za nejlepšího hráče všech dob a to především pro svou vytrvalost hrát přes 10 let na to maximálním možném levelu. Mezitím co f0restovi přechod nedělal sebemenší problém NEO a jeho parta přechod na CS:GO nesla opravdu těžce. Byl to jeden z nejbolestivějších přechodů jaké týmy ukázaly a vše ukazovalo na dost hořký konec. Opakovaný kritický neúspěch nakonec po téměř roce trápení eskaloval rozpadem a ze zlaté pětice zůstalo jen trio. Přibralo k sobě však mladou a hladovou krev, která jak se ukáže, bude přesně to, co tyhle veterány nakopne. Nikoho by však ani v tom nejvlhčím snu nenapadlo, jak strašně moc je to nakopne. Zpětně se to jeví jako osudové načasování, Poláci na to šlápli v tom nejlepším možném okamžiku. Po změně sestavy se sice jejich výkony začali radikálně zlepšovat, ale na to, aby si mohli říkat elitní tým pořád mohli zapomenout. Mezitím příchod skinů katapultoval CS:GO do výšin o jakých se jedna šestce minimálně v posledních letech ani nesnilo. Peněžní odměny, výplaty, počet aktivních hráčů se každým dnem násobil jak na běžícím páse. Logicky to i znamenalo návrat Counter-Striku na ty největší pódia a oni tentokrát v barvách ruské organizace Virtus.pro, věděli, že jestli mají, kdy šanci prodrat se mezi elitní týmy bude to muset být u nich doma v Katowicích, kde se měl odehrát tehdy největší turnaj v historii CS:GO v monumentální aréně, která bude k prasknutí narvaná nadšenými Poláky.
„Teď nebo už nikdy,“ otevřeně říkají. Před turnajem museli projít online kvalifikací a poté si sbalili svých pět švestek a odjeli na několika týdenní bootcamp a pak jim nic nebránilo v tom, aby celý turnaj vyhráli s pouze jednou jedinou prohranou mapu, což je vzhledem k jejich předchozím výkonům něco absolutně fenomenálního.Na turnaj přišli jako absolutní outsideři a zničili úplně všechny, včetně NiP, kteří v té době stále platili za absolutní jedničky a na Poláky ve finále čekali takřka od prvního dne. TaZ, NEO, f0rest a GeT_RiGhT mají navíc více než dost společné historie, byly časy, kdy se tato čtveřice v jedna šestce potkávala, kde mohla a vždy to byla fascinující podívaná, proto se tomuto matchupu říkávalo Counter-Strikové El Clásico. I přes to, že Poláci NiP na domácí půdě absolutně ponížili a ukázali celému světu, že ani omylem nepatří do starýho železa, bylo to maximálně kouzelné. Bylo jasné, že jsou tak brutálně rozjetí, že je jen tak nic nezastaví. NiP si svou o odvetu vyberou za měsíc ve finále Copenhagen Games a potvrdí, že jsou stále nejlepším týmem planety, ale to co se stalo v Katowicích už nikdo nesmaže. Virtus.pro se tam totiž ze dne na den katapultovali mezi ty nejelitnější týmy planety a drží se tam v nezměněné sestavě dodnes.
Americká krize

Zápas, který nejspíš stál členy iBUYPOWER kariéru.
Poslední odstavec bude také o podvádění a zákazech, tentokrát však o takových, které byly až do nedávna pro svět Counter-Striku něco naprosto cizího. Po více než roce ostrého provozu se CS:GO dočkalo skinové revoluce, která nejenže vyřešila problém s peněžní fluktuací jakou CS:GO trpělo, ale také mj. udělá z CS:GO téměř ze dne na den jednu z největších kompetitivních online her na planetě. Turnaje, peníze a diváci, tohle všechno vystřelilo raketovým tempem vzhůru. Pár měsíců po vypuštění skinů se objevila na internetu komunitní stránka csgolounge, která poskytovala na první pohled nevinné sázení herních skinů na profesionální zápasy. Stránka nabrala na extrémní popularitě takřka okamžitě, protože každého vidina lehce získatelných, jinak však drahých skinů,velmi lákala. Po ani ne půl roce bylo jasné, že se jedná o gamblerství jako každé jiné. Spousta lidí je na sázení prostě jen závislá, spousta má sázení skinů jako slušný vedlejšák a naopak je tady spousta lidí, co prohráli nejednu výplatní pásku. Nebylo ani otázkou času, kdy samotné týmy budou samy se zápasy nějak manipulovat, protože menší týmy, co si to mohly dovolit, dělali podobný nekalosti dost pravidelně a jelikož bylo csgolounge technologicky dost v plenkách dokázání viny, bylo tehdy absolutně nemožné. Bylo však otázkou času, kdy někdo z profesionálních hráčů šlápne vedle a celé to praskne. Pokud byste tipovali nějaký tým z třetího světa, co nikdy nic nedokázal a je každému u zádele, budete nejspíš stejně šokování jako všichni tenkrát v lednu letošního roku. První tým, kterému byla, jasně prokázána vina v oblasti fixování vlastních zápasů, byl tehdy severoamerický tým iBUYPOWER. Jediný severoamerický tým, který kdy vyhrál mezinárodní LAN turnaj a tým, který v globálním hledisku platil za naprostou jedničku na svém kontinentu.
Co bude dál? Oni sami nejspíš doufali, že z toho vyváznou s nějakou pokud možno pokutou a jejich zápasy se nebudou nějaký čas objevovat na csgolounge. Čekání na rozsudek a sbírání důkazů trvalo dlouhé měsíce. S rozsudkem nepřišel nikdo jiný než samotné Valve. To ve svém prohlášení, které se objevilo v hlavním menu CS:GO, oznámilo, že všichni členové týmu iBUYPOWER mají zákaz účastnit se všech turnajů sponzorovanými Valve a apelují aby všichni ostatní organizátoři udělali to stejné. Stalo se. K dnešnímu dni nemá nikdo z téhle pětky (DaZeD, swag, AZK, steel, dboorN) možnost hrát takřka žádný oficiální turnaj o peníze. Tohle vše platí na dobu neurčitou a do dnešního dne není nikomu známo, kdy uvidíme tyhle hráče znovu na scéně. Obzvláště 18letý swag bude této událostí, do které, jak později sám řekne, byl dotlačen staršími spoluhráči, litovat ze všech nejvíce. Byl totiž pravděpodobně připraven o možnost ukázat svůj individuální kariérní vrchol, poslední měsíce totiž patřil mezi ty nejelitnější hráče nejen severoamerického kontinentu, ale celé planety. Celá severoamerická scéna se z tohoto faktu musela opravdu těžce vzpamatovávat, a více než půl roku byla zbytku světa pro smích.
Po téhle události následovala ještě série BANů a jeden mj. přistál i na stole týmu Epsilon, v jehož tehdejších řadách se nacházel i ScreaM, ten se však, díky dostatečnému počtu důkazů a svědomitým spoluhráčům, viny dokázal zprostit. Svět CS byl tedy jen kousíček od toho, aby přišel o jednu ze svých největších hvězd.
Ať už jste článek k tomuto řádku dočetli nebo jen doscrollovali vězte, že tohle ani omylem není vše zajímavé či, pro pochopení kontextu současné scény, důležité. Jsou toho nejspíše desítky a já věřím že tohle není poslední příležitost tyto věci vykřičet do světa.
Miroo Senior redaktor
steamcommunity.com/id/Miroo_slav/