4 důvody proč je CS:GO nejlepší esport

CS:GO
  • 1 194
4 důvody proč je CS:GO nejlepší esport

Videoher, ve kterých si můžete zahrát o peníze, jsou dneska desítky. Když však výběr trochu zúžíte, zjistíte, že hry, ve kterých si můžete zahrát před stadionem plným lidí o miliony dolarů je vlastně jenom pár. Tady jsou 4 věci, které dělá CS:GO nejlíp ze všech. 

Víc peněz pro všechny
Už tradičně nejštědřejším esportem, byla loni DOTA2. Tady si tisíc hráčů rozdělilo přes 40 milionů dolarů na 151 turnajích. Přičemž skoro půlka skončila v kapsách 10 nejúspěšnějších hráčů. Velice podobný trend se dá vysledovat i u ostatních her. Monstrózní prize money pro pár vyvolených. Živit se profesionálním hraním nikdy nebylo lukrativnější, a i když je dnes vyšlapáno více cest, díky obří konkurenci platí, že patřit mezi nejlepší hráče v libovolné hře nikdy nebylo těžší.

Proti proudu jde jen CS:GO, které je v žebříčku od roku 2016 na 2. místě a zaostává za DOTOU o 19 milionů.  Zatímco u největších turnajů peníze pomalu narazily na svůj strop, tak menší turnaje se těší slušným penězům a rostou jako houby po dešti. Z 22,5 milionů dolarů si ukouslo neuvěřitelných 4464 hráčů na 797 turnajích. Je určitě lepší, když samotné vyhrané peníze dokážou živit nebo alespoň dostatečně motivovat tisíce hráčů, než aby udělaly z pár desítek jedinců multimilionáře. Astarlis, kteří loňský rok absolutně vévodili, si z celkové částky odnesli pouhé 3,5 milionu. Na své si tak přijdou i hráči, kteří nikdy nebudou mít tu čest si s Astralis zahrát na jednom turnaji.   

CS:GO má navíc nejlepší možný turnajový systém. Žádná jedna liga, žádné sezóny, žádné mistrovství, kolem kterého by se točil celý půlrok. Eventy jsou rozumně odstupňované a často i 2 týdně, jeden menší, jeden větší. Každý tým začíná všechny turnaje s čistým štítem a všichni u většiny z nich automaticky chápou jakou úroveň a prestiž mají, i když se produkčně už skoro neliší. Dva majory, které pomáhá spoluorganizovat Valve sice (většinou) patří k vrcholům roku, ale i samotní organizátoři mnohokrát ukázali, že dokážou udělat turnaj, který se po všech stránkách majoru vyrovná. Valve akorát drží eso v rukávě, díky tomu, že si můžou dovolit in-game propagaci a mají nekonečně peněz.

Celková čísla od vydaní jednolitých her (DOTA2 - 2010, CS:GO - 2012, LoL - 2009, StarCraft2 - 2010) 

Tahle hra je naše
Většina dnešních esportů je nádhernou ukázkou globalizace, která nezastavitelně běží na plné otáčky. Všechny větší hry jsou rozdělené na regiony, které jsou více méně férově, rozeseté  po celé planetě tak, aby byla internetová odezva přijatelná a teoreticky kdokoliv mohl uspět. K pravidelnému měření sil na globální úrovni dochází každou chvíli. Rozhodně však neplatí, že by si ve všech hrách, byly všechny regiony rovny. Když se na ně podíváte v širším měřítku, zjistíte, že jeden region vládne všem. Tím regionem je samozřejmě jihovýchodní Asie v čele s Čínou a Koreou. Žádný z největších esportů, kromě CS:GO, nemůže říct, že Asiaté v něm nejsou nejlepší a nejúspěšnější na světě.

Když se člověk podívá na výsledky největších CS:GO turnajů, není třeba nic počítat. Evropa je naprosto dominantní, jak do počtu zorganizovaných turnajů, tak i do vyhraných titulů, které skončily u západních organizací.  Když si vezmeme 7 esportů, kde se loni rozdalo nejvíce peněz (Dota2, CS:GO, LoL, PUBG, Heroes of the Storm, HeartStone, Owerwatch) ukáže se, že Čína nebo Korea shrábnula nejvíce peněz v 6 ze 7 her. U CS:GO je pořadí nejúspěšnějších zemí následující: Dánsko, Švédsko, USA. První asijský tým najdeme až na 10. místě. Důvodů by se určitě našlo několik, nicméně ten hlavní je jednoduchý. V Asii se hrají úplně jiné hry a CS:GO má k euroamerické kultuře zdaleka nejblíže, ať co do gameplaye, prezentace či samotné tradice.  

CS:GO a DOTA2 jsou podle dostupných informací jediné velké esporty, kde není čínská lokalizace tou nejzastoupenější. DOTA2 ji těsně sdílí s ruštinou, pouze u CS:GO je prokazatelně nejrozšířenější angličtina. Samozřejmě chápu, že Čína má víc obyvatel než celá Severní Amerika a kontinentální Evropa dohromady a čínský lid jen zatím nejeví zájem.

Brazílie - jediná země, která dokázala za 18 let Evropě vytrhnout žezlo z ruky.  

Bezkonkurenční tradice a komunita
Counter-Strike je hra, která rozdávala nejvíce peněz od roku 2000 do roku 2011. Ani potom nikdy neopustila TOP5 nejštědřejších her. Jediný esport, který se může pochlubit podobnou životností je StarCraft, ten si však svoje nejlepší užil na opačné polokouli a měl luxus v podobě věrných vývojářů, kteří za peníze hru vytvořili a starali se o ni. CS je hra, která vzešla z modařské komunity a první verze udělalo pár nadšenců zadarmo ve svém volném čase. To je něco, co se nedá s  firmou jako Blizzard srovnávat, v té době už to byla obrovská firma. Jen těžko si představit, že by hry od Blizzardu měly stejnou pozici, kdyby za sebou neměli obří studio a mliony dolarů na propagaci hry samotné. Například Overwatch, který má z velkých esportů k CS:GO asi nejblíž, má profesionální scénu, která je na dotacích od Blizzardu existenčně závislá. Je totiž velký rozdíl, když se někdo třetí rozhodne investovat do vaší hry, než když si tam ty peníze nalejete sami. 

CS mělo první profesionální vývojáře až po letech a dodnes je jejich přínos spíš diskutabilní. Jelikož Counter-Strike viděl svoje první "esport dotace" od Valve až v roce 2013, tak je profesionální scéna na projekty, které vzešly z komunity, dodnes odkázaná. Díky tomu, že Valve poskytuje ve hře pouze matchmaking, který je pro profesionální hraní naprosto nevyhovující, odehrávají se všechny zápasy pořádných hráčů na službách třetích stran, z čehož opět profituje scéna mnohem více, než kdyby vše poskytovalo Valve. U Valve se v tomto ohledu musí jednat o dlouhodobou strategii, protože spoustu věcí, za které, jsou nyní hráči nuceni platiti třetím stranám, by Valve mohlo do hry přidat mávnutím kouzelného proutku. Vývojáři se však rozhodli, že budou poskytovat pouze nutný servis pro casual hráče a zbytek nechají na ostatních.  

Extrémně zastaralá 1.6ka si držela svoji pozici až do roku 2012, kdy byla konečně nahrazena novou iterací.  V tomto roce jen pro představu vycházely nádherné hry jako FarCry 3, Halo 4 nebo Max Payne 3, které byly technologicky vepředu o 2 generace, a starý csko vedle nich vypadalo už dávno za zenitem. Přitom by si všechny ty hry přály, aby si je jednou pustilo tolik hráčů.

Společnost Blizzard okolo roku 1998 

Pochopitelnost
CS:GO má jednu zásadní nevýhodu, když dojde na kontakt s lidmi, co hry nehrají. Je to totiž hra na teroristy, což je něco, přes co se určitá skupina lidí, prostě nikdy nepřenese, a některé dveře vám to z principu navždy uzavře (například na Olympiádu). Ale jen si to zkuste, až budete koukat na zápas a někdo nezasvěcený půjde kolem vás. Pokud má člověk alespoň základní zkušenost s hraním her nebude mít problém pravidla a princip pochopit během pár minut. I pokud člověk nikdy žádnou hru nehrál a přistoupí k věci s alespoň trochu otevřenou myslí, může se s vaší pomoci docela orientovat.

U běžného zápasu je po většinu času naprosto jasné, kdo zrovna vyhrává, nebo zda je to vyrovnané, každých pár minut je nové kolo a skóre nahoře dává většinou dost přesnou představu, kam zápas směřuje. Spousta věcí se dá okoukat a pochopit za pochodu jak z pohledu hráče tak diváka. Ostatní esporty jsou i pro zkušeného hráče slušný bordel dokud do nich sám nepronikne. Je jasné, že i CS:GO si nejvíce užijí jeho zkušení hráči, nicméně si myslím, že je tady nějaká pomyslná bariéra mnohem tenčí než u ostatních her, podobně by na tom v tomto ohledu mělo být PUBG.   

Nejdůležitější však je, že v Counter-Striku nedochází k žádným velkým změnám. Žádní noví hrdinové ani zbraně, ani itemy v pravidelných updatech, které mění to, jak hra na nejvyšším levelu vypadá. Člověk co hru aktivně nehraje se tak nemusí mít na pozoru, aby mu neujel vlak. Nemusí CS sledovat ani hrát celé roky a stejně nebude mít nikdy problém do hry zpátky naskočit.  Valve je totiž v přidávání obsahu do profesionálních zápasů ještě konzervativnější než u zbytku hry. Vždyť  za 7 let jsme se dočkali jediné nové originální mapy, která se objevuje ve velkých zápasech (overpass). Všechno ostatní jsou nejrůznější verze původních map, z nichž některé budou brzo desítky let staré. Může se vám to nelíbit, ale to jak tak vše, co s tím, můžete dělat, Counter-Strike je víceméně stejná hra posledních 18 let. Už dlouho nepatří mezi gaming trendy a čas, kdy hra držela prst na tepu doby je dávno ta tam. A ne zlaté časy Counter-Striku se určitě nedatují do let 2014-2016, i když se tak bude spousta novějších hráčů tvářit. Pro nemalou skupinu lidí se CS stalo něco co moc rádi sledují na nejvyšší úrovni, nciméně jejich motivace k samotnému hraní už je dávno pryč. O tohle by se dal koneckonců opřít i fakt, že CS:GO je momentálně jediný esport, který pravidelně dokáže přitáhnout víc diváků než hráčů. 


Miroo Senior redaktor

Lidi si na internetu nechávají posílat penize za mnohem míň hodnotnej obsah.
paypal.me/miroslavhorava - steamcommunity.com/id/MirooUnchained/